Blog | Gosia Waniek - Biżuteria https://www.gosiawaniek.pl Wed, 05 Aug 2020 15:04:39 +0000 pl-PL hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.4 Akcja Prezent w Koneserze 14-15 grudnia https://www.gosiawaniek.pl/akcja-prezent-w-koneserze-14-15-grudnia/ https://www.gosiawaniek.pl/akcja-prezent-w-koneserze-14-15-grudnia/#respond Sat, 14 Dec 2019 09:18:01 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=35936 Jeśli podobnie jak ja nie skompletowaliście jeszcze wszystkich prezentów dla swoich bliskich, odwiedźcie w najbliższy weekend Muzeum Biżuterii Współczesnej w warszawskim Koneserze na PRESENTaction. Muzeum znajduje się tuż przy ruchomych schodach.
Będziecie mogli spotkać się tam ze mną w sobotę między 12-18 i w niedzielę między 12-16.
Dodatkową atrakcją mogą być dla Was targi designu i rękodzieła PRZE-RÓBMY.
Do zobaczenia!

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/akcja-prezent-w-koneserze-14-15-grudnia/feed/ 0
Opal – wielobarwny i zjawiskowy niczym rajski ptak https://www.gosiawaniek.pl/opal-wielobarwny-i-zjawiskowy-niczym-rajski-ptak/ https://www.gosiawaniek.pl/opal-wielobarwny-i-zjawiskowy-niczym-rajski-ptak/#respond Sun, 24 Nov 2019 18:08:09 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=35558 Kryształ, a może żel?

Majowie i Aztekowie nazywali opal rajskim ptakiem lub kolibrem. Upierzenie tych egzotycznych ptaków, podobnie jak wybarwienie opali, połyskiwało niemal wszystkimi barwami. Opale ze względu na swą ogromną gamę kolorów i opalizacji zaliczane są do jednych z najcenniejszych kamieni na świecie.

Wielobarwność opali i ich iryzacja (efekt tęczowych barw) nie jest związana z kolorowymi inkluzjami w kamieniu, a z dynamicznymi zjawiskami świetlnymi. Ta gra barw jest jedynym w swoim rodzaju zjawiskiem w świecie minerałów. Opale składają się z mikroskopijnie małych kuleczek ułożonych w płaszczyzny i bloki. Światło załamuje się na przestrzeniach pomiędzy tymi kuleczkami i dochodzi do rozszczepienia białej barwy na barwy spektralne (widmowe).
Opal nie posiada również uporządkowanej sieci atomowej, co oznacza, że nie jest kryształem! Składa się z żelopodobnej masy, która spojona jest za pomocą gęsto nagromadzonych ogromnych ilości sferolitów krzemionki. Jeśli te maleńkie cząsteczki są jednakowej wielkości i są ułożone regularnie jedne nad drugimi, to uginają i rozszczepiają światło na barwy pryzmatyczne. Jeśli pola przylegają do siebie, ale są zwrócone w różne strony, wtedy obserwujemy cętkowane rozproszenie światła. Właściwa substancja opalu jest zwykle biała i widać ją jedynie w miejscach nieopalizujących. Bywają również opale o właściwej barwie szarej, pomarańczowej, brązowej, niebieskiej, a także czarnej i przezroczystej. Kolory wynikają z różnic w składzie chemicznym skał osadowych, czyli z obecności różnych pierwiastków śladowych – żelaza, kobaltu, miedzi, niklu, czy srebra.

Geologicznie opal jest młodym kamieniem, ponieważ nie byłby w stanie przetrwać ruchów tektonicznych, czy erozji powierzchniowych. Ma on twardość 5-6,5 w skali Mohsa. Większość złóż opali ma pochodzenie wulkaniczne.

Opale meksykańskie, australijskie, z Tanzanii, a może z Etiopii?

Bardzo dużo opali pochodzi z Ameryki Południowej i Środkowej, najpiękniejsze kamienie z tych regionów wydobywa się w Meksyku. Najdroższe okazy opali ognistych odznaczają się piękną pomarańczową barwą i doskonałą przezroczystością. Swój czerwony odcień opale meksykańskie zawdzięczają żelazu. Zwykle opale szlifuje się na gładko lub nadaje się im szlif kaboszonowy. Opale meksykańskie szlifuje się natomiast fasetowo.
To jednak nie Meksyk, a Australia jest potentatem, jeśli chodzi o wydobycie opali szlachetnych. W 1993 rząd Australii wyniósł ten kamień do rangi kamienia narodowego. Podkreślono tym, że to z Australii pochodzą najpiękniejsze opale na świecie. Najbardziej cenną odmianą są czarne opale, za które oferuje się najwyższe ceny.
Boulder-opale to również pochodzące z Australii kamienie. Są to cienkie żyły opalu szlachetnego wraz ze skałą macierzystą, które mają ciemną tonację i bardzo dynamiczną grę barw.

W końcu XX wieku Tanzania zaskoczyła znawców kamieni swoją niezwykłą odmianą kamieni – opalami prazowymi, które są zielone i zawdzięczają swoją barwę odrobinie niklu.

W ostatnich latach dość popularne stały się opale etiopskie. Badania mikroskopowe tych kamieni wykazują, że skała macierzysta składa się głównie z gliny, opalu zwyczajnego, kryształów skalenia alkalicznego i minerałów żelazowych. Opale etiopskie są efektowne, choć ich ceny są nieporównywalnie niższe niż opali australijskich, czy meksykańskich.

Jak dbać o opale?

Opale są niezwykle delikatnymi kamieniami i wymagają szczególnego traktowania. Twardość i wytrzymałość nie są niestety ich mocną stroną, dlatego w żadnym wypadku nie wolno narażać opali na upadki. Opale nie tolerują także wysokich temperatur i mogą od nich pęka i kruszyć się. Nie wolno wystawiać opali na ekspozycję silnego światła (w witrynach sklepowych), mocne słońce, ogień, czy wrzątek.
Opale nie znoszą detergentów. Nie powinno się ich nosić w trakcie prac domowych, bo chlor i inne ostre środki niszczą te delikatne kamienie. Trzeba ostrożnie korzystać z niektórych mydeł. Musicie pamiętać też, że opale są nieodporne na kawasy i tłuszcze – ostrożnie używajcie przy nich balsamów i kremów do ciała.

Zawarta w opalach woda może stopniowo odparowywać, co sprawia, że opale pękają. Dlatego tak ważne jest, by kamienie te przechowywać w wodzie lub w wilgotnej ściereczce. Jeśli wasze opale wyblakły, należy je zanurzyć w wodzie, a wtedy odzyskają swój blask.
Są rodzaje opali (bardzo często są to opale etiopskie), które pod wpływem wody tracą swoją opalizację i stają się przezroczyste. By wróciły do swojego właściwego stanu wystarczy pozwolić im wyschnąć.

Przy pielęgnacji biżuterii z opalami należy także zachować ostrożność. Czyszcząc ją ściereczkami należy unikać kontaktu z kamieniem. Nie wkładajcie również takich wyrobów do myjek ultradźwiękowych, bo zniszczy to Wasze piękne „rajskie ptaki”.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/opal-wielobarwny-i-zjawiskowy-niczym-rajski-ptak/feed/ 0
Weekend z Artystą w Koneserze https://www.gosiawaniek.pl/weekend-z-artysta-w-koneserze/ https://www.gosiawaniek.pl/weekend-z-artysta-w-koneserze/#respond Mon, 22 Jul 2019 07:29:02 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=34661 Mam wielką przyjemność zaprosić Was na spotkanie w najbliższy weekend 27-28 lipca do Muzeum Biżuterii Współczesnej, które mieści się w warszawskim Koneserze. Odbędzie się ono w ramach cyklicznej imprezy „Weekend z Artystą”. Wejście do Muzeum jest bezpłatne, a odwiedzać możecie mnie w sobotę między 12 i 18 oraz w niedzielę między 12 i 16. Zaprezentuję trochę nowości, które można będzie pomierzyć oraz kupić.

Koneser to zrewitalizowany i rozbudowany kompleks budynków mieszkalnych, biurowych oraz rozrywkowo-kulturalnych na terenie dawnej praskiej wytwórni wódek. Przywita Was wspaniała architektura oraz całkiem sporo atrakcji – restauracje, sklepy, strefa dzieci, a wieczorem dyskoteka. W ramach lata w mieście dla dzieci zostały przygotowane liczne atrakcje w tym spotkanie z Edytą Jungowską (sobota godz. 13), strefa gier i zabaw „Było sobie życie”, strefa artystyczna, pokazy filmowe. W niedzielę możecie wybrać się również na koncert „Trimagine – nowe oblicze zapomnianych pieśni jidysz”. W programie pieśni w jidysz i po polsku z archiwum nowojorskiego Institute for Jewish Research i Lifshe Schaechter-Widmann.

Muzeum Biżuterii Współczesnej zostało otwarte w kwietniu tego roku w Pasażu Konesera. Jego celem jest promowanie polskiej biżuterii oraz jej twórców. Miejsce to powstało dzięki Fundacji Promocji Wzornictwa oraz Stowarzyszeniu Twórców Form Złotniczych, do którego mam zaszczyt należeć.
W Muzeum możecie obejrzeć inauguracyjną wystawę „Zielone Światło”, na której prezentowane są prace kilkudziesięciu autorów z Polski i zagranicy. W ostatnią sobotę dołączyła do niej pokonkursowa wystawa „Prezentacje”, na której możecie zobaczyć prace z bursztynem bałtyckim.

Muzeum Biżuterii w Warszawie

Muzeum Biżuterii, Centrum Koneser – Warszawa

Serdecznie zapraszam! Mam nadzieję, że przybędziecie tłumnie i nie pozwolicie mi się nudzić.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/weekend-z-artysta-w-koneserze/feed/ 0
Biżumania w Promenadzie https://www.gosiawaniek.pl/bizumania-w-promenadzie/ https://www.gosiawaniek.pl/bizumania-w-promenadzie/#respond Thu, 11 Apr 2019 21:08:39 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=33740 Jeśli nie macie jeszcze planów na weekend, odwiedźcie moje stoisko na targach Biżumania w warszawskiej galerii handlowej Atrium Promenada. To moje pierwsze targi w centrum handlowym, więc trzymajcie kciuki.
Impreza będzie trwała od piątku do niedzieli w godzinach 10-21 (w niedzielę do godziny 20). Przygotowałam dla Was sporo nowości!
Znajdziecie mnie na stanowisku nr 4. Zapraszam!!!

Mapka targów Biżumania

Mapka targów w Promenadzie

Organizator przygotował dla nas miejsce z głównej alei tuż przy wejściu do galerii od strony ul. Ostrobramskiej. Na wystawców czekały czarne stoły z możliwością dowolnej aranżacji swojej przestrzeni. Ja postawiłam na biel i czerń oraz drewniane pudełka z mchem.

Biżumania w Promenadzie 12-14 kwietnia  2019

Targi Biżumania w Promenadzie

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/bizumania-w-promenadzie/feed/ 0
Drewniane szkatułki na biżuterię https://www.gosiawaniek.pl/drewniane-szkatulki-na-bizuterie/ https://www.gosiawaniek.pl/drewniane-szkatulki-na-bizuterie/#respond Sun, 07 Apr 2019 21:01:03 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=33533 Estetyczne opakowanie biżuterii jest równie ważne, jak jego zawartość, dlatego wszystkie swoje wyroby pakuję w eleganckie i praktyczne pudełka jubilerskie. Często pytaliście, czy w ofercie mam coś wyjątkowego na prezenty, pierścionki zaręczynowe lub obrączki. Chcąc spełnić Wasze oczekiwania, przygotowałam coś wyjątkowego na specjalne okazje. Już teraz możecie zamówić u mnie ręcznie robione, drewniane szkatułki na biżuterię. Wszystkie pudełka są unikatami wykonanymi z różnych rodzajów drewna – sosny, olchy, topoli, dębu czy sumaka.

Drewniana szkatułka z sumaka

Drewniana szkatułka z sumaka

Będą pięknym uzupełnieniem biżuterii, którą chcecie sprezentować komuś bliskiemu. Świetnie sprawdzą się jako tło dla obrączek ślubnych, czy pierścionków zaręczynowych. Dodatkowo do każdego pudełka dostaniecie naturalny, suszony mech.
Szkatułka znakomicie będzie się prezentowała na toaletce, szafce nocnej, czy w łazience.

Drewniana pudełeczko z sumaka

Drewniana pudełeczko z sumaka

Pudełka są w różnych rozmiarach i z otworami o różnej średnicy. Ich głównym przeznaczeniem jest prezentowanie pierścionków lub obrączek, ale sprawdzą się też przy niektórych naszyjnikach i kolczykach.

Szkatułka z topli

Szkatułka z topoli

Jeśli chcecie zapoznać się z pełną ofertą szkatułek, zajrzyjcie do nowej kategorii PUDEŁKA DREWNIANE w menu głównym.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/drewniane-szkatulki-na-bizuterie/feed/ 0
Warsaw Mineral Expo 2019 (2-3 marca) https://www.gosiawaniek.pl/warsaw-mineral-expo-2019-2-3-marca/ https://www.gosiawaniek.pl/warsaw-mineral-expo-2019-2-3-marca/#respond Sun, 24 Feb 2019 21:54:15 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=33354 Już w najbliższą sobotę i niedzielę 2 i 3 marca mam przyjemność po raz trzeci zaprosić Was do Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie na największą w Polsce giełdę minerałów, kamieni szlachetnych i biżuterii. Na giełdzie będzie można odwiedzić stanowiska 400 wystawców. Giełda to nie tylko targi sprzedażowe, to również inne atrakcje: pokaz sztuki złotniczej na żywo, wystawa paleontologiczna, konkursy, sala dla dzieci oraz zajęcia jogi.
Impreza jest otwarta w godzinach 10-18.
W tym roku moje stanowisko znajdziecie w Sali Diamentowej. Jest to sala znajdująca się po prawej stronie od wejścia głównego i kas. Mapa poniżej powinna ułatwić Wam odnalezienie mnie na targach. Niestety w poprzednich latach na miejscu okazywało się, że stanowiska zostały pozamieniane, więc gdybyście mieli problem ze znalezieniem mnie, zaglądajcie na mojego firmowego Facebooka lub dzwońcie.

Giełda Minerałów 2019

Mapka Giełdy Minerałów 2019

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/warsaw-mineral-expo-2019-2-3-marca/feed/ 0
Czarne złoto, białe, czy różowe, 18K, czy 14K – jak się w tym połapać?! https://www.gosiawaniek.pl/czarne-zloto-biale-czy-rozowe-18k-czy-14k-jak-sie-w-tym-wszystkim-polapac/ https://www.gosiawaniek.pl/czarne-zloto-biale-czy-rozowe-18k-czy-14k-jak-sie-w-tym-wszystkim-polapac/#respond Wed, 30 Jan 2019 19:25:38 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=33097 Kiedy zaczynam rozmowy na temat złotych obrączek, czy pierścionków zaręczynowych, od razu pojawia się lawina pytań i wątpliwości. Jaki kolor wybrać, jaką próbę, jaki fason. Ostatnio dosłownie jestem zasypywana prośbami o wykonanie obrączek z „czarnego złota”, które najwyraźniej zyskało wielką popularność. Niestety większość klientów nie zdaje sobie sprawy z tego, że nie ma czegoś takiego, jak czarne złoto. Kolor złota może być wynikiem stopu – róż, biel, żółć lub powleczenia powłokami – czerń. Nieco niżej rozwinę ten temat i postaram się wszystko po kolei wyjaśnić.

Ile jest złota w złocie i czy próba ma znaczenie?

Część osób przy wyborze obrączek kieruje się ceną. Nie wiedzą do końca czym jest próba złota, więc kiedy w sklepie pokazuje się im 2 komplety pozornie identyczne, ale znacznie różniące się ceną, często wybierają te tańsze.
Czyste złoto ma próbę 1000 (zwykle jednak jest to próba 999,9). Oznacza to, że w granulacie znajduje się 99,99% czystego pierwiastka. Jest to złoto 24K (24 karatowe). Takiego właśnie złota używa się do złocenia wyrobów ze srebra lub innych metali. Jest bardzo miękkie, plastyczne, ale nie wykonuje się z niego biżuterii. Można się spotkać natomiast z wyrobami 23K lub 22K jest to próba 958 i 916.
Pewnie oglądając westerny zastanawialiście, o co chodzi z tym gryzieniem złota. Otóż właśnie ta miękkość złota pozwalała wstępnie określić jego autentyczność. Im mniej „złota w złocie”, tym staje się ono twardsze.

Próbą ekskluzywnej biżuterii jest próba 750, tak zwana „dwójka”. Złoto jest bardziej żółte, podobne do czystego złota, jest bardzo plastyczne, szczególnie lubiane w krajach arabskich (tam jest to najniższa dopuszczona do obrotu próba), ale również we Francji i USA. U nas ze względu na wysoką cenę jest mało popularne. Jest to złoto 18K i ma w swoim składzie 75% czystego kruszcu.

Najbardziej popularnym i rozpowszechnionym w Polsce stopem jest pr. 585, czyli 14K, inaczej „trójka”, czyli 3 próba. Ma ono w składzie 58,5% czystego złota. Pozostałe pierwiastki to głównie srebro i miedź – o czym przeczytacie za chwilę.
Być może w swojej szkatułce znajdziecie wyroby z próbą 583. Była to próba biżuterii wytwarzanej w ZSSR w latach 1927-1991 oraz w Polsce w latach 1915-1996. Jeśli biżuteria ma barwę czerwoną to zapewne jest to „ruskie złoto” pochodzące ze Związku Radzieckiego. W zależności od tego, w jakich latach powstała, może mieć wybitą cechę z głową kobiety (lata 1927-1957) lub z gwiazdą (1958-1994). Prawdopodobnie w latach 1990-1994 pojawiła się czystość 585 z cechą gwiazdy, ale przyjęte jest, że w ZSRR pr. 583 stosowana była w latach 1958-1994.
Jak wspomniałam wyżej, w Polsce próba 583 była używana do 1996r. W 1997r. normy się zmieniły i „trójką” stała się próba 585. Jeśli macie biżuterię na której jest wybita cyfra „583” to wyrób ten powstał w Polsce latach 1986-1996. Jeśli macie wybitą „3” to jest to biżuteria z lat 1920-1986 lub powstała po 1997r. Niewiele osób wie, że cechy probiercze się zmieniają i tylko w latach 1996/97 nabijana była cecha z liczbą „585”.

Cechy probiercze dla złota

Cechy probiercze dla złota

Jeśli kupujecie „złoto” pr. 333, które ma w sobie tylko 33% złota, to tak naprawdę kupujecie wyrób w kolorze złotym, w którym dominuje miedź. Jest to twardy stop, a z uwagi na zawartość miedzi, może się utleniać. Jest to złoto 8 karatowe 6 próby.
Podobnie jest z próbą 375 – 9K, jest to złoto 5 próby.

Czy to prawda, że srebro uczula, a złoto nie?

Często spotykam się z opinią, że srebro uczula, a złoto nie. Już nasze babcie to powtarzały i tak zostało w naszej świadomości. Nikt nie zastanawia się, co wchodzi w skład złota, bo „złoto to po prostu złoto”, tymczasem odpowiedź może Was zaskoczyć.

Jak wspomniałam wcześniej, by otrzymać złoto danej próby, należy do niego dodać inne metale. Są to głównie srebro, miedź oraz odrobina cynku (choć niekoniecznie). W ten sposób otrzymujemy „stop”, który w zależności od zawartości miedzi może być żółty, różowy lub czerwony. Gotowe domieszki, o których wspomniałam nazywamy ligurami lub ligaturami.

Różowe i czerwone złoto

Jeśli do stopu złota dodamy więcej miedzi, to zamiast żółtego, otrzymamy różowe złoto. Jeśli miedzi procentowo będzie jeszcze więcej, to wyjdzie nam kolor czerwony. O tym drugim już wspominałam. Był to charakterystyczny kolor dla złota radzieckiego.

Przygotowywanie stopu żółtego złota

Przygotowywanie stopu żółtego złota (blacha pr. 999 i ligura)

Białe złoto

Kiedy do stopu dodamy niklu, otrzymamy kolor biały. Białe złoto jest lekko żółtawe, dlatego producenci biżuterii bardzo często pokrywają je białym rodem. Z czasem powłoka rodu w wyniku noszenia ściera się i wychodzi spod niej naturalny, lekko żółtawy kolor stopu.
Jeśli chcemy otrzymać białe złoto bez odcienia żółtego, bez niklu i bez rodowania, wtedy możemy wybrać białe złoto palladowe. Stop ten jest jednak znacznie droższy niż białe złoto niklowe. Złoto niklowe i palladowe mają tę samą próbę, ale różni je kolor. Palladowe jest znacznie „zimniejsze”, szare – mi przypomina kolor stali. Jest idealnym rozwiązaniem dla kobiet, u których stwierdzono uczulenie na nikiel i które nie lubią żółtego, ani różowego złota.

Stopy złota zawierają w sobie srebro, więc jeśli nosicie złotą biżuterię i Was nie uczula, śmiało możecie nosić i srebro. W końcu w obu metalach szlachetnych znajduje się srebro i miedź.

Czy należy bać się niklu?

Nikiel jest biało-srebrzystym metalem z lekkim złotym odcieniem i bardzo wysokim połyskiem. Wszyscy zapewne słyszeli, że jest on jedną z najbardziej uczulających substancji. Ciekawa jestem, czy wiedzieliście, że jest to pierwiastek bardzo powszechnie występujący na Ziemi?
Tak naprawdę niewielki procent społeczeństwa ma uczulenie na nikiel. Na co dzień ludzie używają sztućców, garnków i narzędzi ze stali nierdzewnej nie wiedząc nawet, że zawierają one nikiel. Nie wspomnę o monetach, zamkach błyskawicznych, kluczach, igłach, klamkach, czy klamrach pasków. Czy wiedzieliście, że soczewica, owies oraz orzechy są bogate w nikiel? Woda pitna, margaryna, groch, cebula, konserwy, śledzie, kakao, czekolada, kwaśne zupy z naczyń metalowych, soja, kapusta, kukurydza, sałata, ser topiony, koncentraty pomidorowe i ketchupy, proszek do pieczenia, banany, wiśnie, brzoskwinie, czy gruszki, warzywa i owoce hodowane w okolicy fabryk – wszystkie te produkty zawierają nikiel.

Reakcję alergiczną powodują uwalniające się jony niklu. Badacze zauważyli, że jest związek między kwasowością potową a alergią. Silnie kwasowy odczyn potu może powodować zwiększenie wydzielania niklu w przypadku długotrwałej ekspozycji na przedmioty zawierające ten pierwiastek. Im niższe PH skóry, tym człowiek może wrażliwiej reagować na jony niklu. Od czego zależy nasze PH? Od bardzo wielu czynników: od diety, kosmetyków, trybu życia. Badania pokazują, że na alergię na nikiel bardziej podatne są kobiety. Powodem mogą być zabiegi kosmetyczne (przebijanie uszu). Jeśli do przebicia uszu posłużyła biżuteria zawierająca w składzie nikiel, to ulega ona korozji potowej, w skutek czego jony niklu wniknęły przez ranę do organizmu. Układ immunologiczny wykształcił wtedy mechanizm obronny i nastąpiło uczulenie na nikiel. Objawić się ono może przy ponownym, długotrwałym, kontakcie z jonami niklu.

Jeśli nigdy nie wystąpiła u Was reakcja alergiczna na sztućce, soję, klucze, czy monety, możecie czuć się bezpiecznie i dalej nosić biżuterię z białego złota. Jeśli wolicie go unikać, a lubicie białe złoto, najlepszym rozwiązaniem, jak wyżej wspomniałam, będzie dla Was złoto palladowe.

Czarne złoto

Jak to jest z tym czarnym złotem? Otóż niestety nie ma pierwiastka, który zamieniłby żółte złoto w czarny stop. Czym jest zatem czarne złoto? Jest to zwykle metal (żółte lub białe złoto) pokryty galwanicznie czarnym rodem lub rutenem. Rod i ruten są twardym pierwiastkiem, ale nie zmienia to faktu, że są tylko powłokami i nie wchodzą w skład stopu. Są znacznie trwalsze niż oksyda na srebrze, ale z czasem ulegną wytarciu. Warto się dłużej zastanowić nad wyborem takiej opcji, szczególnie jeśli dotyczy ona pierścionka zaręczynowego lub obrączek.

Czerń na powierzchni złota można uzyskać również innymi, mniej popularnymi i znacznie bardziej skomplikowanymi metodami. Jedną z nich jest CVD, czyli chemiczne osadzanie z fazy gazowej. Jest to rodzaj obróbki cieplno-chemicznej służący do nanoszenia cienkich powłok na materiał w celu polepszenia lub zmiany właściwości fizycznych, chemicznych, lub mechanicznych danego materiału. W wypadku złota jest to wspomagany plazmowo proces chemicznego osadzania z udziałem węgla amorficznego. Nie słyszałam jednak, by ktoś stosował tę metodę do czernienia biżuterii w Polsce.
Kolejną opcją jest kontrolowane utlenianie złota zawierającego chrom lub kobalt (np. 75% złota, 25% kobaltu). Złoto można także patynować poprzez użycie związków zawierających siarkę i tlen, a różne odcienie brązu i czerni na stopie bogatym w miedź można uzyskać za pomocą siarczku potasu. Niestety wszystkie opisane w ostatnim akapicie sposoby są mi znane jedynie w teorii, nie spotkałam się z tak traktowanym złotem na naszym rynku. Nie wiem niestety, jak wygląda złoto z tak uzyskaną powierzchnią, ani jak trwały jest to efekt. Nie mogę Wam zatem zarekomendować biżuterii wykończonej w taki sposób.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/czarne-zloto-biale-czy-rozowe-18k-czy-14k-jak-sie-w-tym-wszystkim-polapac/feed/ 0
Historia męskiej biżuterii https://www.gosiawaniek.pl/historia-meskiej-bizuterii/ https://www.gosiawaniek.pl/historia-meskiej-bizuterii/#respond Sat, 15 Sep 2018 20:49:39 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=32017 Biżuteria w dzisiejszych czasach jest domeną Pań. Na rynku jest znacznie więcej ofert dla płci pięknej, ale czy zawsze tak było? O czym myślicie, gdy słyszycie męska biżuteria? O sygnetach, obrączkach, zegarkach? Jak kształtowała się moda na biżuterię męską w przeszłości, a jak wyglądała współcześnie? Czy noszenie kolczyków przez panów jest męskie? Oto historia męskiej biżuterii w telegraficznym skrócie.

Narodziny biżuterii

Naukowcy uważają, że ozdobami ciała pierwszych ludzi były twory natury – kwiaty, liście, kości, zęby, muszle. Neandertalczycy zdobili swoje ciała zębami, kośćmi i szponami zwierząt. Pazury i kły mogły służyć jako talizmany, znaki klanu, wskaźniki siły wojownika. Pierwotni ludzie mogli również wierzyć w to, że nosząc takie ozdoby przejmą siłę martwego zwierzęcia lub wroga.

W czasach starożytnych biżuteria zdobiła zwykle dostojników państwowych lub wojskowych. Była wyrazem bogactwa i piastowanych stanowisk.Antyczna biżuteria wzorowała się na naturze, popularne były wzory przedstawiające wieńce, girlandy, liście lub kwiaty. Symbolizowały one bogów – dąb – Zeusa, laury – Apolla, a winorośl – Dionizosa. Rzymianie nosili kolczyki i pierścionki. W starożytnym Egipcie popularne były bransolety, obroże, pierścionki i opaski ze złota i drogocennych kamieni. Biżuteria miała zapewnić przychylność bogów. Egipcjanie wierzyli także, że noszenie amuletów, takich jak ankh lub Oko Horusa, może odgonić złe duchy i zapewnić duchowe przewodnictwo.
Biżuteria antyczna nie tylko pokazywała jak zamożny jest jej właściciel, nie tylko zdobiła, była talizmanem, ale spełniała funkcję obronną. Skórzane bransolety służyły jako dodatkowa broń w walce na miecze. Szerokie skórzane elementy na przedramieniu także chroniły przed ciosami zadawanymi mieczami.

Celtowie

Odkrycie metalu przez starożytne społeczeństwa było wielkim postępem nie tylko w technologii, ale również w dekorowaniu ciała. Na terenie Europy zachowały się liczne przykłady wczesnej biżuterii wytwarzanej przez Celtów. Ozdoby i elementy estetyczne były dla nich niezwykle ważne, a Celtowie byli prawdziwymi mistrzami rzemiosła. Nie dzielili biżuterii na damską, czy męską, ale metale, z których była ona zrobiona mówiły wiele o pozycji społecznej posiadacza. Złoto i srebro były zarezerwowane dla najszlachetniejszych i najbogatszych wodzów, pozostali członkowie celtyckiej społeczności musieli zadowolić się brązem, miedzią i żelazem.

Celtycka biżuteria była inna niż wszystkie. Najpopularniejszą i najbardziej charakterystyczną ozdobą były naszyjniki typu torc, czyli obręcze (otwarte lub zamknięte) noszone na szyi. Były bogato zdobione. Charakterystycznymi elementami były spirale lub wizerunki twarzy, czy zwierząt. Celtowie lubili także broszki, które najprawdopodobniej były przymocowane do płaszczy na ramieniu.

Torc z Francji

Torc znaleziony na terenach Francji – żródło Wikipedia

Wieki Średnie

W średniowieczu pojawiły się różnice między biżuterią męską i damską. W coraz bardziej zhierarchizowanym społeczeństwie mężczyźni byli postrzegani jako lepsi od kobiet i to oni zajmowali stanowiska państwowe (z wyjątkiem członków rodziny królewskiej). Korony, berła, specjalne broszki stały się atrybutami określonych ról społecznych w różnych krajach. Dla mężczyzn szczególnie ważne były pierścienie, ponieważ były sposobem identyfikacji i przynależności (lojalności). Często zdobiono je symbolem lub herbem konkretnej rodziny, używano do pieczętowania korespondencji lub do deklarowania swojej lojalności.

Nowożytność

Wraz z rozwojem handlu do Europy trafiały klejnoty z egzotycznych krajów. Biżuterię zdobiono kolorowymi kamieniami szlachetnymi. Popularne były pierścienie, paski, szpilki, broszki, wysadzane nakrycia głowy, spinki do mankietów. Naturalnie były one zarezerwowane wyłącznie dla najbogatszych członków społeczeństwa – elity rządzącej i dostojników kościelnych. Brytyjski monarcha Henryk VIII Tudor posiadał w swojej kolekcji biżuterii podobno co najmniej 234 pierścienie, 324 broszki oraz liczne kolczyki z brylantami i perłami.

W epoce renesansu mężczyźni zakładali biżuterię z próżności, chcieli wyglądać lepiej, atrakcyjniej. Pragnęli olśniewać swoim bogactwem. Zmieniła się też moda. Ubrania męskie stały się bardziej wyszukane i droższe. Zdobione tkaniny i biżuteria po raz kolejny były sposobem na demonstrację bogactwa i władzy.

W XVI-wiecznej Anglii bardzo modne stały się kolczyki. Sir Walter Ralegh – polityk, rycerz, pisarz, odkrywca (poszukiwacz El Dorado) i szpieg podający się za kochanka królowej Elżbiety, Dziewiczej Królowej, nie rozstawał się ze swoim pięknym kolczykiem z perłą.

Sir Walter Ralegh

Sir Walter Ralegh – autor portretu nieznany

Jak widzimy na obrazie Świętego Cesarza Rzymskiego Karola V Habsburga, nawet zbroje były zdobione jak biżuteria. Były to oczywiście zbroje paradne, nie używane do walki, miały pokazywać bogactwo i siłę władcy.

Karol V Habsburg

Karol V Habsburg

Europejczycy nie byli jedynymi, którzy nosili biżuterię. Na całym świecie mężczyźni przyozdabiali się z różnych powodów. Mieszkańcy Ainu, rdzenni mieszkańcy Japonii, przekuwali uszy, dopóki japoński rząd pod koniec XIX wieku nie uczynił tego nielegalnym.

Nana Fadnavis, który pracował dla Imperium Maratha w 1700 roku, został sportretowany w bardzo okazałej biżuterii. Obraz jest dowodem na to, że mężczyźni w Indiach nosili biżuterię w tym samym czasie, gdy robili to panowie w Europie.

Nana Fadnavis

Nana Fadnavis

Pirackie „nieśmiertelniki”

Piraci i marynarze nosili biżuterię jako pewnego rodzaju ubezpieczenie.
Piraci uwielbiali nosić kolczyki kółka, ale biżuteria, podobnie jak u marynarzy, pełniła nie tylko funkcję estetyczną. Kolczyk miał zapewnić piratom i marynarzom właściwy pochówek. Kolczyki były zwykle wykonane ze złota (choć zdarzało się, że srebro było tańszą alternatywą). Gdy zginął pirat, cenny kruszec miał pokryć opłatę za pogrzeb.
Niektórzy piraci i marynarze grawerowali nazwę swojego domowego portu po wewnętrznej stronie obręczy, tak by ich szczątki mogły wrócić w rodzinne strony.
Tę praktyczną stronę noszenia biżuterii przejęli Amerykanie w trakcie wojny secesyjnej. Żołnierze nosili na szyi blaszki umożliwiające identyfikację poległych. Na szeroką skalę nieśmiertelniki pojawiły się w czasie I wojny światowej. W Armii Czerwonej podczas II wojny światowej funkcję nieśmiertelników pełniły drewniane lub gumowe kapsuły, w których zamykano karteczkę z danymi osobowymi.

XX wiek

Rewolucja przemysłowa sprawiła, że biżuteria stała się tańsza i dostępna dla wszystkich klas społecznych. Pojawiło się pojęcie wzornictwa przemysłowego. Ponieważ biżuteria od zawsze była świadectwem statusu społecznego, wkrótce do łask powróciły ręcznie wytwarzane ozdoby. Nastała era geometrycznych, wyrafinowanych ozdób w stylu Art Deco. Popularna stała się również sztuczna biżuteria i kamienie półszlachetne.

Łańcuchy

W latach 20. XX wieku szczytem elegancji było noszenie łańcuchów przy frakach.
Kiedy w Europie szalała wojna, w Ameryce panowie nosili szerokie garnitury z przypiętymi do spodni długimi łańcuchami, a krawaty zdobili spinkami.
W lata 50 nastąpił kres mody na zegarki kieszonkowe.
Lata 60. i 70. to niczym nieskrępowane, szalone, ekstrawaganckie czasy z rzucającymi się w oczy złotymi łańcuchami, bransoletami, medalionami noszonymi przez takie gwiazdy jak Reynolds, Travolta i czy Selleck.
W połowie lat siedemdziesiątych narodziła się scena punkowa, a wraz z nią moda na łańcuchy, zamki, agrafki, ostre kolce.

W latach 80. i 90. o tym, co modne, mogliśmy dowiedzieć się od gwiazd Hip Hopu, a te obnosiły się z wielkimi, wielokilogramowymi łańcuchami, medalionami oraz złotymi, srebrnymi lub platynowymi, często wysadzanymi diamentami nakładkami na zęby (Grillz).

Flavor Flav podczas występu w Szwecji

Flavor Flav z Public Enemy. Fot. Jonn Leffmann/Wikipedia

Obecnie wszystko w męskiej biżuterii jest dozwolone. Nikogo nie dziwią połyskujące kolczyki w uszach panów, naszyjniki, bransolety, złote zegarki, czy okazałe pierścienie.
Jeśli zastanawiacie się, czy można być obwieszonym biżuterią i wyglądać męsko, zapraszam do odwiedzenia instagrama Lennego Krawitza.

Jaką biżuterię kupują u mnie panowie? Są to zwykle spinki do mankietów, klipsy do banknotów, organiczne lub ślubne obrączki. Mam też na swoim koncie kilka męskich, skórzanych bransolet, naszyjniki i breloki.

Ostatnio trafiło do mnie zamówieni z bardzo ciekawą historią w tle. Otrzymałam zniszczoną, pachnącą morzem linę żeglarską wraz z prośbą o wykonanie 11 bransolet. Okazało się, że lina pochodziła z wyspy Mykhonos. Wkręciła się w śrubę katamaranu w trakcie rejsu będącego „wieczorem kawalerskim”. Uczestnicy rejsu utknęli na morzu. By oswobodzić katamaran, należało zanurkować pod łódź i wyciąć zaplątaną linę. Zwykle do takiego zadania wzywa się nurka z butlą. Na szczęście świadek pana młodego – Andrzej Wrona (siatkarz, mistrz świata z 2014r.) stanął na wysokości zadania. Nurkując niczym Jacques Mayol wyciął linę, oswobodził śrubę i uwolnił katamaran.

Andrzej Wrona

Andrzej Wrona z liną, z której wykonałam bransolety.

Jeden z uczestników rejsu wpadł na pomysł, by linę zachować jako pamiątkę, a potem zwrócił się do mnie z prośbą o zamienienie jej w bransoletki. Ze zdjęć, które do mnie trafiły wywnioskowałam, że bransoletki bardzo się Panom spodobały.

Zdjęcia z Pytanie na śniadanie

Sylwia Włodarczyk, Wojciech Włodarczyk i Andrzej Wrona

Jeśli Wy również macie pomysł na nietypową biżuterię lub przerobienie czegoś, co ma wartość sentymentalną, na ozdobę do ciała, jestem do Waszej dyspozycji.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/historia-meskiej-bizuterii/feed/ 0
W’arte – targi biżuterii na Łowickiej 56/3 https://www.gosiawaniek.pl/warte-targi-bizuterii-na-lowickiej-56-3/ https://www.gosiawaniek.pl/warte-targi-bizuterii-na-lowickiej-56-3/#respond Thu, 05 Jul 2018 09:30:32 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=31782 W-arte! to platforma artystyczno-edukacyjna, która została założona z inicjatywy Romy Gąsiorowskiej.

Aktorka zaprosiła wybranych twórców do udziału w wyjątkowych, kameralnych targach biżuterii. Kiedy zaproponowano mi udział w tej imprezie, byłam bardzo szczęśliwa i nie wahałam się nawet przez minutę.

W’arte to wernisaże, warsztaty, przedstawienia, konferencje, spotkania z niezwykłymi ludźmi. To kameralne, klimatyczne miejsce ukryte w starej kamiennicy przy ul. Łowickiej 56/3 na Mokotowie. Koniecznie musicie je odwiedzić! Będę tam na Was czekała 7 lipca między 11 a 19. Zaprezentuję swoją minimalistyczną kolekcję „Landrynki”, w której główną rolę grają kamienie szlachetne i kruszec. Organiczną „Symbiosis” z kamieniami w otoczeniu maleńkich kuleczek. „Ażury” – pierścionki i kolczyki z kamieniami w delikatnych, koronkowych oprawkach w retro klimatach. Będą też piny:) Pamiętajcie, że wszystkie te prace są unikatami, więc kto pierwszy, ten lepszy;)

Do zobaczenia!

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/warte-targi-bizuterii-na-lowickiej-56-3/feed/ 0
Slow Weekend 19 i 20 maja przy Mińskiej 65 https://www.gosiawaniek.pl/slow-weekend-19-i-20-maja-przy-minskiej-65/ https://www.gosiawaniek.pl/slow-weekend-19-i-20-maja-przy-minskiej-65/#comments Thu, 17 May 2018 18:27:11 +0000 http://www.gosiawaniek.pl/?p=31462 Już po raz 9 na warszawskiej Pradze odbędą się targi SLOW WEEKEND. Ja i moja biżuteria czekać na Was będziemy w sobotę i niedzielę od godziny 11 do 19 w halach przy ul. Mińskiej 65.

Tym razem postawiłam na nieco minimalizmu (w moim wydaniu oczywiście) i kolor naturalnych kamieni. Nie zabraknie również organicznych wzorów i tych w retro stylu, z którego mnie znacie. Będą też nowe, kolorowy piny. Przyjdźcie i zobaczcie sami. Może znajdziecie coś świetnie nadającego się na prezenty dla Waszych Mam i Teściowych. Dzień Matki już za tydzień!

Organizatorzy jak zawsze przygotowali wiele atrakcji. Oprócz strefy sprzedażowej będą jeszcze pokazy gotowania, food trucki, kino dla dzieci i specjalna strefa zwierzaka. Przybywajcie rodzinnie i z czworonogami. Każdy znajdzie coś dla siebie. Serdecznie zapraszam!

Slow Weekend 19-20 maja

Mapka targów Slow Weekend

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/slow-weekend-19-i-20-maja-przy-minskiej-65/feed/ 2