Blog | Gosia Waniek - Biżuteria https://www.gosiawaniek.pl Wed, 27 Mar 2024 23:36:03 +0000 pl-PL hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.4 Mineral Expo 2024 w Pałacu Kultury i Nauki https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2024-w-palacu-kultury-i-nauki/ https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2024-w-palacu-kultury-i-nauki/#respond Sun, 25 Feb 2024 22:42:03 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=45256 Już 2 i 3 marca odbędzie się WARSAW MINERAL EXPO 2024 w Pałacu Kultury i Nauki. Targi otwarte są w godzinach 10-18. Jak zawsze znajdziecie mnie w Sali Diamentowej (po prawej stronie od wejścia głównego) na stanowisku D22 tuż obok Biura Targów (duży, czerwony napis BIURO na mapie w szarej strefie), naprawdę łatwo mnie znaleźć:)

The post Mineral Expo 2024 w Pałacu Kultury i Nauki first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Już 2 i 3 marca odbędzie się WARSAW MINERAL EXPO 2024 w Pałacu Kultury i Nauki. Targi otwarte są w godzinach 10-18.
Jak zawsze znajdziecie mnie w Sali Diamentowej (po prawej stronie od wejścia głównego) na stanowisku D22 tuż obok Biura Targów (duży, czerwony napis BIURO na mapie w szarej strefie), naprawdę łatwo mnie znaleźć:)

Mapka

Mapa targów

W tym roku przygotowałam kilka premierowych kolekcji specjalnie na tę okazję.
Nie chcę psuć niespodzianki, więc o wszystkich nowościach nie będą pisała. Mam nadzieję, że znajdziecie w weekend czas i odwiedzicie moje stanowisko targowe.

The post Mineral Expo 2024 w Pałacu Kultury i Nauki first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2024-w-palacu-kultury-i-nauki/feed/ 0
Perły Barokowe: Niezwykłe Skarby Natury https://www.gosiawaniek.pl/perly-barokowe-niezwykle-skarby-natury/ https://www.gosiawaniek.pl/perly-barokowe-niezwykle-skarby-natury/#respond Sun, 19 Nov 2023 19:14:48 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=44800 Nazwa "perła barokowa" pochodzi oczywiście od słowa "barok". Okres ten charakteryzował się przepychem i złożonością zarówno w sztuce, jak i w modzie

The post Perły Barokowe: Niezwykłe Skarby Natury first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Terminologia

Perły barokowe to jedne z najpiękniejszych i najbardziej unikalnych klejnotów biżuteryjnych.

Nazwa „perła barokowa” pochodzi oczywiście od słowa „barok”. Okres ten charakteryzował się przepychem i złożonością zarówno w sztuce, jak i w modzie. Słowo ‚barocco’ oznacza niedoskonałość, dziwność. Termin ten zatem doskonale opisuje specyficzny typ pereł – nieregularnych, asymetrycznych, o różnym kształcie. Perły barokowe, z ich nieprzewidywalnymi kształtami bardzo dobrze wpisywały się w styl tego okresu, dlatego ta nazwa została z nimi związana.

Jak powstają perły

Perły te tworzone są, gdy drobne obce ciała dostaną się do muszli małża. Proces ten może mieć podłoże naturalne, jak i „wymuszone” w trakcie hodowli. W odpowiedzi na ten drażniący element, mięczaki stopniowo tworzą coraz grubsze warstwy perłowe, aż powstaje perła. Perły barokowe nie posiadają idealnie okrągłego kształtu, co dodaje im charakteru i unikalności.
Proces tworzenia tych pereł jest długotrwały i wymaga wielu lat. Mięczaki są hodowane w specjalnych farmach, gdzie są zanurzane w wodach morskich lub słodkich.

Historia pereł

Perły były używane w biżuterii już w starożytności, zarówno przez cywilizacje wschodnie, jak i zachodnie. Rzymianie, Grecy, Egipcjanie i Persowie cenili perły jako symbol bogactwa i statusu społecznego. Nie były one tak dokładnie sortowane jak dzisiaj, więc różnice w kształcie i rozmiarze pereł były powszechne, choć same perły były niezwykle rzadkie i cenne. Pierwsze perły, jak się powszechnie uważa, znajdowano przy poszukiwaniu pożywienia. Były „cudami natury”, którym okazywano respekt, podziw, a z biegiem czasu zaczęto używać do zdobienia przedmiotów (sztuka sakralna) i osób. Nie da się jednak precyzyjnie ustalić początków wykorzystania perły jako elementu ozdobnego. Najstarsza perłowa biżuteria to naszyjnik, który odkryto w sarkofagu przy wykopaliskach w Susa, w pałacu królów perskich. Wiek naszyjnika został oszacowany na ok. 4300 lat i można go podziwiać w Muzeum w Kairze.

W średniowieczu perły były nadal popularne, szczególnie w kręgach dworskich i arystokratycznych. Były używane do ozdabiania koron, diademów, naszyjników i innych ozdób oraz w sztuce sakralnej.

W okresie renesansu i baroku były cenione i często przedstawiane w malarstwie portretowym. To w tym okresie moda na perły weszła w szczytową fazę. Myślę, że wszyscy kojarzą obraz „Dziewczyna z perłą” Jana Vermeera:

Dziewczyna z perłą Jan Vermeer

W XIX wieku, dzięki rozwojowi technik hodowli pereł, biżuteria z pereł stała się bardziej dostępna i powszechna.

Dlaczego warto posiadać perły barokowe w swojej kolekcji biżuterii?

W XX wieku perły barokowe nadal były używane w biżuterii i modne były zarówno perły naturalne jak i hodowane. Słynne projektantki biżuterii, takie jak Coco Chanel, wykorzystywały perły w swoich projektach, co przyczyniło się do ich popularyzacji. Dzisiaj perły barokowe nadal stanowią ceniony element biżuterii, a ich unikalny kształt przyciąga miłośników biżuterii poszukujących niekonwencjonalnych i oryginalnych projektów. Trzeba podkreślić, że perły te są niezwykle efektowne.
Biżuteria z perłami barokowymi to wyraz wyjątkowego stylu i kobiecości. Są uniwersalne i pasują do wielu stylów i okazji. Właściwie przechowywane i pielęgnowane są niezwykle trwałe i mogą być dziedziczone przez pokolenia.

Czarne perły, różowe czy białe? Co wpływa na cenę?

Im większa perła, tym jej cena jest wyższa. W przypadku pereł barokowych można kupić egzemplarze mające nawet ponad 30 mm. Wysoka cena związana jest z tym, że wyhodowanie takiej perły zajmuje dużo więcej czasu.
A co jeszcze oprócz wielkości wpływana na cenę perły? Kolor i połysk (lustro). Większość nieregularnych pereł występuje w odcieniach bieli, stąd najcenniejsze są perły w kolorze łososiowym i różowym, ponieważ występują one niezwykle rzadko.

Z kolei czarne perły powstają w ciele bardzo specyficznego gatunku ostrygi tahitańskiej o czarnych wargach. Są to perły morskie, których wyhodowanie zajmuje więcej czasu, niż tych słodkowodnych.
Jeśli zaś chodzi o połysk, to oczywiście najcenniejsze są perły najbardziej gładkie i błyszczące.
Zarówno perły naturalne, jak i hodowane, mogą być barwione, aby uzyskać pożądany kolor lub efekt. Barwienie pereł jest praktyką powszechnie stosowaną w przemyśle biżuteryjnym. Barwienie pereł naturalnych jest bardziej ryzykowne, ponieważ może wpłynąć na cenę, a także może spowodować utratę jej naturalnego uroku.Perły hodowane są bardziej odporne na barwienie niż perły naturalne, ponieważ ich powierzchnia jest mniej delikatna.

A co ja myślę o perłach barokowych?

Pokochałam je kilka lat temu. Myślę, że do noszenia pereł musiałam po prostu dorosnąć, tak samo jak do noszenia złota. Uważam, że są niezwykłe i niepowtarzalne. Spędzam godziny na znalezieniu jak najbardziej idealnej pary, a wierzcie mi, że nie jest to zadanie łatwe. W swojej kolekcji mam kolczyki 3 w 1. Są bardzo uniwersalne, pasują właściwie na każdą okazję: do zwykłej koszuli, czy swetra i dżinsów, ale także do wieczorowej kreacji. Lubię je nosić asymetrycznie. Polecam Wam eksperymentować na własną rękę w tym modelem.

A jeśli ciekawią Was inne wzory z perłami barokowymi, zapraszam do mojej galerii

The post Perły Barokowe: Niezwykłe Skarby Natury first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/perly-barokowe-niezwykle-skarby-natury/feed/ 0
Sygnety – od klasyki po nowoczesność, cz. 2 (o polskiej tradycji i historii) https://www.gosiawaniek.pl/sygnety-od-klasyki-po-nowoczesnosc-cz-2-o-polskiej-tradycji-i-historii/ https://www.gosiawaniek.pl/sygnety-od-klasyki-po-nowoczesnosc-cz-2-o-polskiej-tradycji-i-historii/#respond Sun, 05 Nov 2023 17:10:53 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=43937 Pierwsze sygnety herbowe pojawiły się już w średniowieczu i były używane do zabezpieczania

The post Sygnety – od klasyki po nowoczesność, cz. 2 (o polskiej tradycji i historii) first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Sygnety Herbowe i ich historia

Pierwsze sygnety herbowe pojawiły się już w średniowieczu i były używane do zabezpieczania dokumentów i listów, aby potwierdzić ich autentyczność. Sygnety herbowe często przedstawiały po prostu wizerunki herbów rodowych i monogramów. Były szczególnie popularne wśród rodów arystokratycznych i szlacheckich. Noszenie sygnetu herbowego było wyrazem prestiżu, przynależności do danej grupy społecznej i podkreślaniem statusu społecznego.
Sygnety herbowe często były przekazywane z pokolenia na pokolenie jako ważne dziedzictwo.

Choć noszenie sygnetów herbowych nie jest już tak powszechne jak w przeszłości, wciąż są one używane przez niektóre rodziny o korzeniach arystokratycznych i szlacheckich. Mogą być wykorzystywane podczas oficjalnych ceremonii, ślubów, czy rodzinnych wydarzeń.

Sygnety w Polsce

Jak na całym świecie tak i w Polsce sygnety herbowe pojawiły się w użyciu ok XII w. n. e i nie będzie zaskoczeniem, że służyły do potwierdzania autentyczności pism. Do ulubionych przez polską szlachtę kamieni, z których wykonywało się „oczka herbowe” był krwawnik. Krwawnik to szaro-czarny kamień, który pozostawia czerwonawą kreskę przy potarciu kartki.
Poniżej obraz Marcello Bacciarelliego – Portret Stanisława Augusta z klepsydrą:

Marcello Bacciarelli - Portret Stanisława Augusta z klepsydrą.jpg

Największy rozwój biżuterii patriotycznej przypadł na okres tzw. rewolucji moralnej oraz żałoby narodowej przed powstaniem styczniowym. W latach 1861-1862 ukształtował się kanon symboliki patriotycznej, który przetrwał klęskę powstania, umocnił się przed i w czasie pierwszej wojny światowej i wszedł do symboliki Odrodzonej Polski w 1918 roku. Po powstaniu kościuszkowskim pojawiły się pierścienie sygnetowe z wizerunkiem Kościuszki. W czasie Powstania Listopadowego noszono sygnety z inskrypcjami patriotycznymi, takimi jak „Za Ojczyznę i Wolność” lub „Bóg – Honor – Ojczyzna”. Pierścienie te nosili powstańcy, jako symbol walki o niepodległość. W Powstaniu Styczniowym pojawiły się sygnety z motywem biało-czerwonej flagi i godła, które symbolizowały dążenie do niepodległości i walkę z zaborcami. Legiony Polskie działające podczas I wojny światowej miały swoje charakterystyczne sygnety, które reprezentowały dążenie do odzyskania niepodległości i walkę o Polskę. W czasie Powstania Warszawskiego noszono sygnety z godłem Polski Walczącej lub godłem Armii Krajowej. Były one symbolem oporu i determinacji Polaków walczących przeciwko okupantom niemieckim.

A jak zapatrywano się na noszenie sygnetów herbowych w XX wiecznej Polsce? Mieczysław Rościszewski w swoim “Dobrym tonie. Szkole pożycia z ludźmi wszelkich stanów w stosunkach poufnych i ceremonjalnych” z 1920 r. napisał: “Herbowe pierścienie z pieczątkami na krwawnikach i t. zw. złote sygnety wyszły zupełnie z mody i stanowią przywilej jedynie mężczyzn poważnych wiekiem“. Z kolei Konstancja Hojnacka w swojej książce “Współżycie z ludźmi. Kodeks towarzyski” z 1939r. stwierdziła: “O biżuterii u mężczyzn nie można mówić. Obrączka, dyskretny sygnet ani zegarek nią nie jest — a poza tym chyba dyskretne spinki z prawdziwych pereł przy koszuli frakowej. Wszystko co ponadto — będzie za dużo“. Wszyscy byli zgodni co do tego, że sygnetów z monogramami nie powinny nosić osoby, które nie mają prawa do herbu, a ówcześnie za sygnety uznawane były wyłącznie pierścienie zawierające herby i monogramy. Nieco później podejście do nazewnictwa się zmieniło.

W pierwszych latach po II wojnie światowej i we wczesnym PRL, noszenie sygnetu herbowego mogło skończyć się pobytem w jednym z więzień UB albo nawet śmiercią. Noszenie innych sygnetów w PRL-u nie było powszechne i ograniczało się do pewnych grup społecznych. Osoby związane z partią komunistyczną, członkowie organizacji młodzieżowych czy pracownicy państwowych instytucji mogli nosić sygnety jako oznakę przynależności i lojalności. Pojawiły się też męskie pierścienie z „oczkiem” – zwykle z czarnym kamień onyksem, bez herbu i bez monogramu. Wtedy nie nazywano ich sygnetami (nie przedstawiały żadnego „signum”) a pogardliwie określano je “ślizgawkami”.

Przełom lat 80 i 90 przywraca popularność sygnetom rodowym. Polacy rozpoczęli poszukiwania korzeni, herbów i śladów ciągłości swoich rodów. Jedni kierowali się czystymi pobudkami i chęcią odnalezienia swojej przeszłości i tożsamości, inni, tak zwani „herbowi uzurpatorzy”, snobizmem, kupując sobie herby i próbując podszyć się pod dawne szlacheckie rody.

W latach 2000 zmienił się wizerunek mężczyzny i spojrzenie na męską modę i biżuterię. Ludzie chętnie noszą liczne pierścionki (również na kciukach!) jako modne akcesoria. W Polsce sygnety noszone były przez szlachtę na palcu serdecznym lewej dłoni. Z kolei zwyczaj angielski nakazywał noszenie sygnetu na małym palcu. Współczesne noszenie sygnetów jest bardziej elastyczne i indywidualne. Ludzie eksperymentują z różnymi sposobami zakładania sygnetów, dostosowując je do swojego stylu i upodobań. To daje im możliwość wyrażania swojej kreatywności i osobistego stylu poprzez ten unikalny element biżuterii.

Bardzo ciekawym i mało znanym przykładem zastosowania sygnetu herbowego był akt podpisania Traktatu Wersalskiego w czerwcu 1919 r. Dwóch przedstawicieli Polski — Roman Dmowski i Ignacy J. Paderewski przyłożyli na dokumencie odcisk w laku pieczęci herbowych.

Właściciele Sygnetów

Przez wieki noszenie sygnetów było zarezerwowane dla osób o wysokim statusie społecznym, takich jak monarchowie, arystokracja, wysocy rangą wojskowi. Sygnety były również często dziedziczone w rodzinach.
Współcześnie sygnety noszone są niezależnie od ich statusu społecznego czy płci. Celebryci, influencerzy i projektanci mody zaczęli prezentować sygnety jako modowy element, co przyczyniło się do wzrostu popularności tych akcesoriów. Noszenie sygnetów stało się symbolem indywidualności i stylu. Współczesne kobiety zaczęły eksperymentować z męskimi akcesoriami, aby wyrazić siebie. Sygnety stały się dla nich modnym elementem biżuterii, który dodaje charakteru i oryginalności. Nie bez znaczenia są walory estetyczne. Nikt nie utożsamia już sygnetów z monogramami i herbami.

Co sprawiło, że sygnety stały się tak popularne?

Moda często przechodzi cykle, w których przeszłe style i trendy powracają. Sygnety, ze względu na swoje historyczne korzenie i tradycyjne znaczenie, przyciągają uwagę osób zainteresowanych retro estetyką ale i awangardą. Sygnety są doskonałym sposobem na wyrażenie swojej indywidualności i osobistego stylu. Dzięki możliwości personalizacji staje się unikatowym dodatkiem. Z uwagi na dużą formę pozostawia artystom pole do kreatywnej twórczości. Sygnety są zazwyczaj wykonane z wysokiej jakości materiałów takich jak złoto, srebro lub platyna, co nadaje im elegancji, klasy i ponadczasowości.
Swój pierwszy sygnet wykonałam ponad 7 lat temu. Obecnie ta kolekcja obejmuje kilkadziesiąt wzorów w bardzo różnej stylistyce. Tworzę bardzo okazałe sygnety inspirowane secesją i twórczością Alfonsa Muchy, masywne sygnety przedstawiające góry, czy organiczne sygnety z dużymi kamieniami. Nie brakuje też klasyki i minimalizmu. Muszę przyznać, że robienie sygnetów sprawi mi coraz więcej przyjemności i satysfakcji. Sygnety zaprojektowane przeze mnie możecie zobaczyć TUTAJ.

The post Sygnety – od klasyki po nowoczesność, cz. 2 (o polskiej tradycji i historii) first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/sygnety-od-klasyki-po-nowoczesnosc-cz-2-o-polskiej-tradycji-i-historii/feed/ 0
Sygnety – od klasyki do nowoczesności, cz. 1 (o historii) https://www.gosiawaniek.pl/sygnety-od-klasyki-do-nowoczesnosci-cz-1-o-historii/ https://www.gosiawaniek.pl/sygnety-od-klasyki-do-nowoczesnosci-cz-1-o-historii/#respond Fri, 09 Jun 2023 12:05:03 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=43844 Sygnety to wyjątkowy rodzaj biżuterii, który ma bogatą historię, tradycję i jest nośnikiem symboliki

The post Sygnety – od klasyki do nowoczesności, cz. 1 (o historii) first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Sygnety to wyjątkowy rodzaj biżuterii, który ma bogatą historię, tradycję i jest nośnikiem symboliki. Przez wieki noszono sygnety jako znak władzy, wyraz pochodzenia, prestiżu, przynależności do pewnej grupy społecznej lub jako znak tożsamości.
Słowo „sygnet” pochodzi od łacińskiego „signum” – znak. Słowo to zostało zaadaptowane do języka polskiego, a jego znaczenie związane jest głównie z ozdobnym pierścieniem, który służył jako pieczęć lub znak rozpoznawczy.

W przeszłości, sygnet był używany do odbijania w lace pieczęci na dokumentach lub innych przedmiotach w celu potwierdzenia tożsamości lub autentyczności. Sygnety były często ozdobione herbami, inicjałami, symbolami lub innymi wzorami, które były unikalne dla ich właściciela. Dlatego słowo „sygnet” stało się powszechnie używanym terminem dla ozdobnych pierścieni z grawerunkiem lub innym znakiem rozpoznawczym.

W ostatnich latach obserwujemy ogromny wzrost popularności sygnetów, które powracają jako stylowy element współczesnej mody i zdecydowanie nie służą do podpisywania się na dokumentach 😉

Historia sygnetów

Początki sygnetów sięgają starożytności, były używane już około 3500 roku p.n.e. Miały zwykle formę walcowatych cylindrów, a ich wzory przedstawiały głównie symbole religijne, hieroglify, postacie bóstw i faraonów i były używane przez elity i władających. W starożytnym Egipcie i Mezopotamii sygnety były wykorzystywane jako pieczęcie do oznaczania dokumentów i zabezpieczania plomb na pakunkach. To właśnie tam powstawały małe, kamienne skarabeusze mające po spodniej części napisy, bądź symbole identyfikujące posiadacza. Pełniły one również funkcję amuletów ochronnych. Sygnety egipskie były wykonane z różnych materiałów, takich jak kamienie, glina czy kość słoniowa. Złoto było zachowane dla wybranych.

W mezopotamskiej kulturze, datowanej na około 3000-2000 lat p.n.e., popularne były sygnety w formie pieczęci cylindrycznych wykonanych z kamienia lub gliny. Na nich wygrawerowano wizerunki i symbole, które miały znaczenie administracyjne, prawne lub religijne. Sygnety te, podobnie jak w Egipcie, były używane do oznaczania dokumentów i zabezpieczania przesyłek.

W Grecji sygnety były popularne w okresie od VIII do III wieku p.n.e. Najwcześniejsze greckie sygnety miały formę płaskich pierścieni, a ich wzory przedstawiały różne symbole, wizerunki mitologicznych postaci i zwierząt. Sygnety te były noszone jako oznaka tożsamości, a także miały funkcję pieczęci. Podobnie wyglądały sygnety Fenicjan.

W Rzymie z kolei były szeroko stosowane w okresie od III wieku p.n.e. do V wieku n.e. Sygnety rzymskie były wykonane z kamieni, a ich wzory przedstawiały portrety cesarzy, bogów, sceny mitologiczne, symbole władzy i rodzinne herby. Sygnety te miały funkcję zarówno ozdobną, jak i praktyczną.

W średniowieczu, sygnety miały duże znaczenie dla rycerstwa i szlachty. Były używane do oznaczania własności, a także jako podpis na ważnych dokumentach. W tym okresie sygnety zaczęły również pełnić funkcję ozdobną, a kamienie szlachetne umieszczane na sygnetach dodawały prestiżu.

W epoce wiktoriańskiej sygnety stały się popularne wśród bogatych klas społecznych. Noszenie sygnetów było często związane z przekazaniem majątku z pokolenia na pokolenie, a symbole rodowe i herby były wygrawerowane. Były również popularnymi prezentami na ważne okazje i uroczystości.

W czasie Rewolucji Francuskiej zaprzestano noszenia sygnetów „oczkiem” na zewnątrz dłoni, czyli “do całowania”, a zaczęto nosić odwrotnie, czyli “do bicia”. Epatowanie herbem mogło mieć dla nosiciela tragiczny rezultat.

W okresie Secesji, który przypada na przełom XIX i XX wieku, sygnety były nadal popularne jako element biżuterii. Secesja, znana również jako Art Nouveau, to styl artystyczny, który charakteryzował się organicznymi kształtami, falującymi liniami i dekoracją inspirowaną naturą. W czasach secesji wzrosło zainteresowanie biżuterią, która była artystyczna, innowacyjna i niezależna od konwencji. Sygnety secesyjne były często wykonane z metali szlachetnych, kamieni szlachetnych, były zdobione emalią jubilerską, czy granulacją. Były często noszone jako pierścionki, ale używano ich również jako ozdoby do zawieszania na łańcuszkach.
Zainspirowana twórczośćią Alfonsa Muchy sama ostatnio zaprojektowałam i wykonałam dwa modele sygnetów w stylu secesyjnym. Sygnety te są dostępne na zamówienie w dowolnym rozmiarze. Dodatkowo mogę je ozdobić wybranymi kamieniami szlachetnymi.

Sygnety III Rzeszy

Okres III Rzeszy, czyli niemieckiego państwa istniejącego w latach 1933-1945, to okres nazistowskiego reżimu Adolfa Hitlera. W tym okresie sygnety miały swoje miejsce jako element biżuterii i odznaki noszonej przez członków partii nazistowskiej oraz członków organizacji powiązanych z reżimem. Sygnety noszone w III Rzeszy miały głównie charakter polityczny i ideologiczny. Często zawierały symbole nazistowskie, takie jak swastyka, runy, orzeł niemiecki lub głowa Adolfa Hitlera. Miały one na celu manifestowanie lojalności wobec partii i reżimu. Były zwykle wykonane z metalu, takiego jak stal, brąz lub srebro. Czasami mogły być pozłacane lub posiadać emaliowane elementy. Warto podkreślić, że sygnety z okresu III Rzeszy są dzisiaj często traktowane jako przedmioty historyczne i kolekcjonerskie. Ich posiadanie i sprzedaż może być uregulowane przez prawo w wielu krajach, ze względu na ich związki z okresem nazistowskim i potencjalne kontrowersje.

Sygnet Papieski

Sygnet papieski zwane również Pierścieniem Rybaka, ma swoje własne znaczenie i tradycję w Kościele katolickim. Ma głęboką symbolikę religijną i jest ważnym symbolem władzy i autorytetu papieża. Sygnet papieża stosowany był od XIII wieku jako pieczęć do sygnowania brewe i listów prywatnych (dla odróżnienia od okrągłej pieczęci z wyobrażeniem głów Piotra i Pawła, którą papież sygnował dokumenty oficjalne takie jak listy apostolskie oraz bulle). Pierścień Rybaka przedstawia świętego Piotra zarzucającego sieć, a wokół tego wyobrażenia wygrawerowane jest imię papieża.
Sygnet jest odciskany w wosku, aby potwierdzić autentyczność dokumentu.
Sygnet papieski jest unikalnym symbolem danego pontyfikatu i jest przechowywany jako własność papieża. Po śmierci lub rezygnacji papieża, sygnet jest niszczony, aby uniknąć jego nieuprawnionego użycia lub podrabiania. Odbywa się to przez jego przełamanie, tak aby nie mógł już służyć jako pieczęć. Pierścień może być następnie przetopiony
Sygnety papieskie mają długą tradycję i stanowią ważny element w ceremoniach i działalności administracyjnej Kościoła katolickiego. Od dawna nie praktykuje się już całowania pierścienia herbowego na znak hołdu, lojalności lub szacunku, wyjątkiem jest właśnie papież i jego sygnet.

Jeśli zainteresował Was temat sygnetów i chcecie dowiedzieć się więcej o tradycjach noszenia i symbolice sygnetów w Polsce zapraszam do lektury 2 części mojego artykułu. Pojawi się ona na dniach. Tymczasem zachęcam Was do zapoznania z kolekcją moich sygnetów, które stylistyką zdecydowanie odbiegają od powszechnie znanej klasyki.

The post Sygnety – od klasyki do nowoczesności, cz. 1 (o historii) first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/sygnety-od-klasyki-do-nowoczesnosci-cz-1-o-historii/feed/ 0
Mineral Expo 2023 w Pałacu Kultury i Nauki https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2023-w-palacu-kultury-i-nauki/ https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2023-w-palacu-kultury-i-nauki/#respond Sun, 26 Feb 2023 22:57:03 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=43299 Już 4-5 marca odbędzie się WARSAW MINERAL EXPO 2023 w Pałacu Kultury i Nauki

The post Mineral Expo 2023 w Pałacu Kultury i Nauki first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Już 4-5 marca odbędzie się WARSAW MINERAL EXPO 2023 w Pałacu Kultury i Nauki. Targi otwarte są w godzinach 10-18.
Jak zawsze znajdziecie mnie w Sali Diamentowej (po prawej stronie od wejścia głównego) na stanowisku D20 (duże czerwone koło na mapce).

Mapka

Mapa targów

W tym roku przygotowałam kilka premierowych kolekcji specjalnie na tę okazję.
Kupić będziecie mogli biżuterię w klimacie secesyjnym inspirowaną pracami Alfonsa Muchy.

Sygnety inspirowane twórczością Alfonsa Muchy

Sygnety inspirowane twórczością Alfonsa Muchy

Zgłębiałam dla Was tajniki starożytnej sztuki japońskiej, by zaprezentować organiczne obrączki z piękną fakturą.

Kolekcja Unique

Kolekcja Unique

Nie chcę psuć niespodzianki, więc o wszystkich nowościach nie będą pisała. Mam nadzieję, że znajdziecie w weekend czas i odwiedzicie moje stanowisko targowe.

The post Mineral Expo 2023 w Pałacu Kultury i Nauki first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2023-w-palacu-kultury-i-nauki/feed/ 0
Unique – kolekcja rodem ze starożytnej Japonii https://www.gosiawaniek.pl/unique-kolekcja-rodem-ze-starozytnej-japonii/ https://www.gosiawaniek.pl/unique-kolekcja-rodem-ze-starozytnej-japonii/#respond Sat, 25 Feb 2023 20:44:33 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=43173 Unique to moja nowa kolekcja wykonana w starożytnej japońskiej technice złotniczej

The post Unique – kolekcja rodem ze starożytnej Japonii first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Unique to moja nowa kolekcja wyjątkowych i niepowtarzalnych pierścieni. Tworzę ją dzięki bardzo starej technice, która pochodzi z VII wiecznej Japonii. Jest to technika wosku traconego, inna niż tradycyjnie rozpowszechniona w jubilerstwie. Wymaga cierpliwości i uwagi. Wosk musi być powoli ogrzewany rękami, aby stał się plastyczny. Po ciągłym wciąganiu i składaniu wosku, mogę stworzyć piękne i unikalne organiczne wzory oraz prążkowaną fakturę. Praca z woskiem jest bardzo hipnotyzująca i wciągająca, mam nadzieję, że moją fascynację tym materiałem będą odzwierciedlały moje prace.

The post Unique – kolekcja rodem ze starożytnej Japonii first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/unique-kolekcja-rodem-ze-starozytnej-japonii/feed/ 0
Mineral Expo 2022 15-16 października! https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2022-15-16-pazdziernika/ https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2022-15-16-pazdziernika/#respond Tue, 11 Oct 2022 10:31:03 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=42294 Spotkajmy się w najbliższy weekend na Mineral Expo w Pałacu Kultury i Nauki

The post Mineral Expo 2022 15-16 października! first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Już w najbliższy weekend 15 i 16 października będziemy mogli zobaczyć się na największych targach biżuterii i minerałów w Warszawie w Pałacu Kultury i Nauki.
Impreza otwarta jest w sobotę i niedzielę od 10 do 18.
Moje stanowisko znajdziecie w Sali Diamentowej (po prawej stronie od wejścia głównego).

Na targach będzie bogata oferta kolczyków z kamieniami, pierścionki w stylu retro, kolekcja z motywami górskimi, powrócą magnolie oraz zaprezentuję wiele innych prac.
Mam nadzieję, że zobaczymy się na Mineral Expo już w ten weekend!

The post Mineral Expo 2022 15-16 października! first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/mineral-expo-2022-15-16-pazdziernika/feed/ 0
Aukcje charytatywne dla Ukrainy https://www.gosiawaniek.pl/aukcje-charytatywne-dla-ukrainy/ https://www.gosiawaniek.pl/aukcje-charytatywne-dla-ukrainy/#comments Sun, 27 Feb 2022 20:24:04 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=41211 W związku z wojną na Ukrainie postanowiłam zorganizować aukcje mojej biżuterii, a zdobyte w ten sposób środki przekazać

The post Aukcje charytatywne dla Ukrainy first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
W związku z wojną na Ukrainie postanowiłam zorganizować aukcje mojej biżuterii, z których całkowity dochód zostanie przekazany Polskiej Akcji Humanitarnej lub zaprzyjaźnionej rodzinie pani Lidii z Ukrainy.
Pani Lidia w niedzielę wydostała z piekła synową i dwójkę rocznych wnucząt. Na Ukrainie zostali jej dwaj synowie. Pieniądze pomogą rodzinie przetrwać trudne chwile i zorganizować najpotrzebniejsze rzeczy dla niemowląt.

To zwycięzcy zdecydują, na który cel chcą przekazać pieniądze.

Wystawiłam 5 przedmiotów na licytację. Wszystkie aukcje odbywają się na moim fanpejdżu na FB. Jeśli ktoś z Was nie używa facebooka, a chce przystąpić do licytacji, proszę o kontakt mailowy. Aukcje będą kończyły się w środę 2 marca między 21:00, a 21:30.

BRANSOLETA FUNGI

Pierwsza aukcja dotyczy srebrnej bransolety z kolekcji Fungi ze złotymi akcentami.

Bransoletę możecie licytować TUTAJ.

ASYMETRYCZNE KOLCZYKI FUNGI

Drugą pracą wystawioną na licytację są asymetryczne kolczyki do kompletu.

Jeśli chcecie wziąć udział w tej licytacji wejdźcie TUTAJ.

SYGNET Z KWARCEM DYMNYM

Trzecia praca to sygnet, który przez kilka lat był moją wizytówką na wystawach złotniczych. Wrócił do mnie w zeszłym tygodniu, a dziś zdecydowałam, by przekazać go na licytację.
Sygnet jest wykonany ze srebra z naturalnym kwarcem dymnym. Jedyny taki na całym świecie!

Zapraszam do LICYTACJI.

Naszyjnik z agatem i aleksandrytem

Kolejną pracą, którą możecie licytować jest naszyjnik wykonany ze srebra, surowego plastra agatu oraz hodowanego aleksandrytu.

Wild Berries z agatem

Wild Berries z agatem

Wystawa w Galerii Yes, Fot. Jola Gazda

Wystawa w Galerii, Yes Fot. Jola Gazda

Wisior ma długość około 4,5cm i został zawieszony na łańcuszku wykończonym ozdobnym zapięciem. Długość łańcuszka ok 53cm. Całość mocno oksydowana.

Ten unikatowy naszyjnik możecie licytować TUTAJ.

OBRĄCZKA Z GÓRAMI

Ostatnią, piątą pracą, którą można licytować jest srebrna obrączka z motywem gór.

Obrączka została wykonana w jednym egzemplarzu ze srebra pr. 925 w rozmiarze jubilerskim 15,5-16

Jeśli chcecie stać się właścicielami tej właśnie pracy, zapraszam TUTAJ.

The post Aukcje charytatywne dla Ukrainy first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/aukcje-charytatywne-dla-ukrainy/feed/ 1
Menstrala, agaty, połamane skrzydła i srebro https://www.gosiawaniek.pl/menstrala-agaty-polamane-skrzydla-i-srebro/ https://www.gosiawaniek.pl/menstrala-agaty-polamane-skrzydla-i-srebro/#respond Mon, 29 Nov 2021 22:34:18 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=40738 W tym roku uczestniczyłam w trzech ważnych wydarzeniach złotniczych

The post Menstrala, agaty, połamane skrzydła i srebro first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Ostatni raz widzieliśmy się na targach w lutym 2019 roku i aż trudno uwierzyć, że minęły prawie dwa lata od tamtego czasu… Pomimo pandemii i wyjątkowo trudnego okresu zastoju, który przyszedł wraz z początkiem lockdownu, udało mi się cały czas tworzyć dla Was biżuterię, a nawet spełniłam jedno ze swoich marzeń – wykończyłam nową pracownię. W tym roku wzięłam też udział w trzech ważnych wystawach złotniczych.

GŁOS KOBIET

GŁOS KOBIET

GŁOS KOBIET

Pierwszą, bardzo ważną i zaangażowaną społecznie wystawą, w której uczestniczyłam, był GŁOS KOBIET. Zaproszenie do udziału w tym wydarzeniu otrzymałam od organizatora – Galerii YES z Poznania.
GŁOS KOBIET to wystawa, której uczestniczkami były wyłącznie panie. Po raz pierwszy powstał projekt, który tak mocno podkreślił obecność kobiet w zawodzie do niedawna zdominowanym przez mężczyzn. Wystawa opowiadała o kobietach i o tym, co je porusza, cieszy, zachwyca, czego pragną i co je boli… Stała się odzwierciedleniem działań polityczno – społecznych w Polsce i na świecie, skłaniała do refleksji, ale także bulwersowała. Do projektu przystąpiło 80 kobiet, a zaprezentowano na niej ponad 200 prac!

Z uwagi na olbrzymią różnorodność prezentowanych obiektów, organizatorzy zdecydowali się na podzielenie prac na 5 sekcji: OPOWIEŚCI, SZEPTY, WIĘZI, JEZYK FORMY I MANIFEST. Wśród prac bardzo dużo było obiektów dotyczących praw kobiet, macierzyństwa, czy akceptacji…

Otwarcie wystawy opóźnił lockdown, ale w końcu udało się pokazać ją publiczności w kwietniu 2021r. Wystawa okazała się być wielkim sukcesem i choć miała zakończyć się w lipcu, a prace miały wrócić do autorek, Galeria Sztuki w Legnicy poprosiła Galerię YES o udostępnienie tej wystawy. GŁOS KOBIET można oglądać od 25.11.2021 do 16.01.2022 roku w Galerii RING w Legnicy. TU znajdziecie artykuł na temat tego wydarzenia.

Ja zaprezentowałam trzy prace.

PODCIĘTE SKRZYDŁA

Pierwsza z nich – BROKEN WINGS – znalazła się w sekcji OPOWIEŚCI.

Kolczyki WINGS powstały na samym początku 2018 roku i były dla mnie wyrazem piękna, wolności, dzikości, pewności siebie. Wykonałam je w kilku egzemplarzach i cieszyły się dużym uznaniem klientów. 2020 roku pojawiła się pandemia i wszystko zmieniła… Kolczyki, które przekazałam na wystawę, wykonałam w 2019 roku, ale w 2021 zostały przemianowane na BROKEN WINGS. Czas pandemii, izolacji, strachu odebrał wielu z nas wolność, radość i spokój. Podcięto nam skrzydła. W życiu każdego z nas coś się zmieniło. Dla mnie był to bardzo trudny czas, pełen lęku o bliskich, smutku, tęsknoty, żalu, wściekłości i bezradności. Wyrazem tych wszystkich uczuć i zmian stały się właśnie kolczyki BROKEN WINGS.

Kolczyki zostały dostrzeżone przez Panią Magdalenę Kwiatkiewicz, założycielkę Galerii YES. Trafiły one do jej prywatnej Kolekcji Współczesnej Sztuki Złotniczej. To jedyna w Polsce i zdecydowanie unikatowa w skali światowej, tak duża kolekcja. W jej skład wchodzi nie tylko biżuteria użytkowa, ale również różne obiekty wykonane technikami złotniczymi. Znajdują się w niej prace, które szczególnie urzekły właścicielkę, zostały nagrodzone na ważniejszych konkursach jubilerskich i złotniczych, jak również zostały specjalnie zamówione. Cały zbiór odzwierciedla aktualną kondycję współczesnej polskiej sztuki złotniczej. Kolekcja Pani Magdaleny prezentowana jest na różnych wystawach w Muzeach i Galeriach w całym kraju. Moja praca znalazła się zatem wśród prac najznakomitszych projektantów biżuterii.

BOGINI MIŁOŚCI

Moje pozostałe dwie prace trafiły do sekcji SZEPTY.

FREJA to wisior zrobiony ze srebra z odrobiną złota oraz z czarnymi spinelami. Freja to bogini płodności i miłości. O tej pracy nie zamierzam dużo pisać. Myślę, że każdy z Was dostrzeże w niej pewne dosłowne, ale i przenośne cechy kobiece, takie jak piękno, zmysłowość, subtelność, ale też i pewną drapieżność. Całą interpretację oraz ocenę pozostawię Wam i waszej wrażliwości oraz wyobraźni.

MENSTRALA I UBÓSTWO MENSTRUACYJNE

Ostania praca, którą zaprezentowałam nosiła tytuł TRIBUTE TO MENSTRALA – BEAUTY IN BLOOD.

Menstruacja zagościła w galeriach sztuki w Stanach Zjednoczonych w latach 70. ubiegłego wieku, a początek nowego tysiąclecia był początkiem nurtu o nazwie MENSTRALA. MENSTRALA to nieoficjalny termin, pod którym kryją się różne sposoby prezentowania tematu menstruacji w sztuce. W XXI wieku większość społeczeństw wciąć odczuwa dyskomfort, gdy w dyskusji publicznej pojawi się słowo okres, podpaska, tampon. Moją pracą chciałam przede wszystkim zwrócić uwagę na problem edukacji seksualnej oraz ubóstwa menstruacyjnego w Polsce. Jeśli nie słyszeliście tego terminu, chcecie się dowiedzieć czym jest ubóstwo menstruacyjne i jak z nim walczyć, koniecznie zajrzyjcie na stronę Akcja Menstruacja.

MENSTRALA - BEAUTY IN BLOOD

MENSTRALA – BEAUTY IN BLOOD

ODCIENIE MIEDZI I SREBRA

Wild Berries z agatem

Wild Berries z agatem

Drugim projektem, w którym wzięły udział moje prace była wystawa ODCIENIE MIEDZI I SREBRA. Została ona przygotowana przez Fundację Promocji Wzornictwa i Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych w Muzeum Regionalnym w Jaworze i prezentowała kilkadziesiąt prac uznanych polskich artystów-złotników i projektantów biżuterii. Prezentowane prace wykonane były współczesnymi technikami złotniczymi i miały ukazywać, jak twórczo artyści korzystają z bogactw ziemi dolnośląskiej: miedzi, srebra i złota, które wydobywane są w Zagłębiu Miedziowym w ilościach znaczących w świecie. Wystawę można było oglądać od 22 października do 28 listopada 2021 roku. Więcej informacji o wystawie znajdziecie w tym artykule.
Sama nie miałam możliwości, by zobaczyć wystawę, ale Dyrektor Muzeum Pan Arkadiusz Muła przesłał mi kilka zdjęć, za co jestem ogromnie wdzięczna.

Wystawa Odcienie Miedzi i Srebra

Odcienie Miedzi i Srebra

Na wystawie zaprezentowane zostały moje kolczyki WINGS (BROKEN WINGS), Obrączka KORA, oraz organiczny sygnet z kolekcji PATHS.

agatART

Niedługo po zamknięciu wystawy GŁOS KOBIET w Poznaniu, przyszedł kolejny mail i kolejne zaproszenie do udziału w projekcie agatART. W 2021 roku firma YES Biżuteria obchodzi 40-lecie istnienia, więc właściciele uznali, że będzie to doskonały moment, by zorganizować kolejny konkurs złotniczy. W minionych latach odbyły się konkursy ĆWIERĆ, brylART oraz pearlART.
Tym razem w centrum uwagi znalazł się AGAT, który został przekazany artystom przez organizatorów.

agatART

agatART

Ja otrzymałam od Galerii plastry fioletowego agatu, surowego z jednej strony, wypolerowanego z drugiej. Ponieważ kocham wszystkie faktury, chropowatości, surowości, moją uwagę zdecydowanie przykuła niepolerowana strona kamienia. Długo myślałam nad projektem i bardzo chciałam, by praca była związana bezpośrednio z naturą. Wszelkie projekty, rysunki i próby doprowadziły do powstania wisiora inspirowanego moją kolekcją WILD BERRIES, a agat został ostatecznie ubrany w listki i dodatkowo ozdobiony aleksandrytem.

Wild Berries z agatem

Wild Berries z agatem

Wystawa w Galerii Yes, Fot. Jola Gazda

Wystawa w Galerii, Yes Fot. Jola Gazda

Pozostaje mi jedynie mieć nadzieję, że kolejny rok będzie równie owocny.

The post Menstrala, agaty, połamane skrzydła i srebro first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/menstrala-agaty-polamane-skrzydla-i-srebro/feed/ 0
Meteoryty – przybysze z Kosmosu https://www.gosiawaniek.pl/meteoryty-przybysze-z-kosmosu/ https://www.gosiawaniek.pl/meteoryty-przybysze-z-kosmosu/#comments Mon, 08 Feb 2021 20:43:20 +0000 https://www.gosiawaniek.pl/?p=38450 Meteoryty, meteory i meteoroidy Trzy powyższe pojęcia są ze sobą bardzo często mylone, podobnie, jak ma to miejsce w przypadku diamentów i brylantów. Łatwo to zrozumieć próbując sobie wyobrazić co po kolei dzieje się z tymi obiektami w kosmosie. Małe ciała znajdujące się w kosmosie nazywamy meteoroidami. Zazwyczaj są to fragmenty planetoid powstałych podczas formowania

The post Meteoryty – przybysze z Kosmosu first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
Meteoryty, meteory i meteoroidy

Trzy powyższe pojęcia są ze sobą bardzo często mylone, podobnie, jak ma to miejsce w przypadku diamentów i brylantów.
Łatwo to zrozumieć próbując sobie wyobrazić co po kolei dzieje się z tymi obiektami w kosmosie.

Małe ciała znajdujące się w kosmosie nazywamy meteoroidami. Zazwyczaj są to fragmenty planetoid powstałych podczas formowania się Układu Słonecznego. Meteoroidy zderzają się ze sobą, a w wyniku tych zderzeń rozpadają się na mniejsze kawałki. Mogą wtedy też wypaść ze swoich orbit i wpaść na kurs kolizyjny z Ziemią. Kiedy meteoroidy znajdą się w atmosferze ziemskiej – wyhamowują (pod wpływem oporu powietrza), rozgrzewają się i świecą. Ich świetlne ślady nazywa się meteorami. Meteoroidy zwykle ulegają całkowitemu zniszczeniu w trakcie hamowania. Jeśli jednak jakiś obiekt przetrwa tę przeprawę i dotrze do powierzchni Ziemi to wtedy mówimy o meteorycie.
Większe meteoroidy przy wkraczaniu w atmosferę, mogą rozpadać się i spadać na powierzchnię Ziemi jako „deszcz meteorytowy”.
Zdarza się też tak, że meteoroidy uderzają w inne ciała z Układu Słonecznego – na przykład w Księżyc, czy w Marsa. Powodują wtedy oderwanie się kawałka powierzchni takiego ciała niebieskiego i wyrzucenie go w przestrzeń kosmiczną. Grawitacja Ziemi przyciąga go i kiedy spadnie sam staje się meteorytem. Skąd wiadomo, że dany meteoryt pochodzi na przykład z Marsa? Dzięki uwięzionym w nim gazom. Jeśli gaz jest jednakowy w swoim składzie jak atmosfera Marsa, można mieć pewność, że pochodzi on właśnie z tej planety.

Skąd biorą się nazwy meteorytów?

Meteoryty nazywa się zgodnie z miejscem ich pochodzenia (upadku). Najczęściej nazwa pochodzi od jakiegoś charakterystycznego dla upadku miejsca, rzeki, góry, czy miasta. Nazwy meteorytów nadawane są w języku kraju, na terenie którego spadł i nie zmienia się ich, nawet jeśli po czasie zmianie ulegnie nazwa geograficzna danego miejsca.

Podział meteorytów

Tradycyjne klasyfikacje dzieliły meteoryty ze względu na ich skład na:

1) Meteoryty kamienne, które dzielą się dalej na chondryty (86,3 % spadków) i achondryty (8,1 % spadków)

2) Meteoryty żelazno-kamienne (1,0 % spadków)

3) Meteoryty żelazne (4,6 % spadków)

Spora część meteorytów wykazuje większą lub mniejszą magnetyczność, czyli reakcję na magnes. Posiadają skorupę obtopieniową, czyli cienką warstwę koloru czarnego, szarego lub brązowego – która tworzy się na tych obiektach przy przelocie przez atmosferę. Należy pamiętać, że większość meteorytów zawiera w sobie związki żelaza, skutkiem czego – z czasem również skorupa obtopieniowa meteorytu będzie rdzewieć i korodować. Skorupa może pokrywać cały okaz lub tylko jego część. Kolejną cechą meteorytów są specyficzne wgłębienia zwane regmagliptami, które również powstają w trakcie przelotu przez atmosferę.

Meteoryty kamienne

Meteoryty kamienne są najpospolitszymi meteorytami, bo stanowią ponad 94% spadków. Jak napisałam wyżej meteoryty kamienne dzielą się na chondryty i achondryty.
Chondryty swoją nazwę wzięły od ziaren – chondr, które pojawiają się w chondrytach. Chondry są zwykle maleńkie (ok 1mm) i mogą pojawiać się rzadko, nawet w postaci pojedynczego ziarna w przekroju.
Chondryty dzieli się dalej ze względu na ich skład lub konkretne pochodzenie.
Achondrytami dawniej nazywano wszystkie meteoryty kamienne, które nie były chondrytami. Obecnie powszechniejsza staje się klasyfikacja chemiczna według której chondryty są kosmicznymi skałami osadowymi, a achondryty kosmicznymi skałami magmowymi. Wśród achondrytów znajdują się miedzy innymi meteoryty z Marsa i Księżyca.

Meteoryty żelazno-kamienne

Meteoryty żelazno-kamienne są najrzadsze i najbardziej efektowne. Na pierwszy rzut oka trudno jest je odróżnić od meteorytów kamiennych, czy żelaznych, chyba, że dotrze się do ich wnętrza. Tam odkrywamy to, co jest dla nich najbardziej charakterystyczne i urzekające. Można je podzielić na dwie podstawowe grupy – pallasyty i mezosyderyty.

Pallasyty zostały nazwane na cześć Piotra Pallasa, który w 1772 roku odkrył w okolicach Krasnojarska dużą bryłę żelaza meteorytowego. Pallasyty należą do rzadkich i bardzo efektownych typów meteorytów. Zawierają w sobie duże kryształy oliwinu (nawet centymetrowej średnicy) zawieszone w stopie żelaza.

Mezosyderyty są w połowie zbudowane z materiałów krzemianowych (oliwinu, ortopiroksenu, plagioklazu) i meteorytowego żelaza (kamacyt, taenit).

Meteoryty żelazne

Meteoryty żelazne zbudowane są głównie z kamacytu, czyli krystalicznego stopu żelaza i niklu (zawartość niklu do 7,5%) oraz taenitu – także krystalicznego stopu żelaza z niklem, ale o wyższym procentowym składzie niklu (8-55%). Są twarde i trwałe. Mają nieregularne kształty, a do ich wykrycia często wystarcza wykrywacz metalu, a czasem magnes, stąd ich duża popularność. Meteoryty żelazne mają bardzo ciekawą strukturę, która przypomina kryształ.

W swojej biżuterii używam właśnie tego rodzaju meteorytów. Pomimo tego, że są uważane za najtrwalsze, potrzebują szczególnej uwagi. Meteoryty żelazne mogą korodować dlatego należy dbać o to, by były suche. Wyjątkowo szkodliwa jest dla nich słona woda i wszelkiego rodzaju detergenty. Jeśli na meteorycie pojawi się nalot należy go delikatnie usunąć (na przykład szczoteczką do zębów).

Trochę ciekawostek

Warto wspomnieć, że meteorytowe żelazo znane było od wielu wieków. Przed nadejściem wytopu żelaza było praktycznie jedynym źródłem żelaza metalicznego, a przed epoką żelaza służyło do wytwarzania przedmiotów kulturowych, biżuterii, narzędzi i broni.
Potwierdzono, że wiele obiektów z epoki brązu ma pochodzenie meteorytowe. Znaleziony w starożytnym Egipcie metalowy koralik datowany na około 3200 r.p.n.e., żelazny sztylet z Alaca Höyük pochodzący z 2500 r. p.n.e, wisior znaleziony w Syrii z 2300 r. p.n.e., kilka żelaznych toporów z dynastii Shang w Chinach datowanych na około 1400 r.p.n.e., czy przedmioty pochodzące z grobowca Tutenchamona – wszystkie mają pochodzenie meteorytowe.
Żelazo meteorytowe było stosowane nawet po odkryciu wytopu tradycyjnego żelaza. Używane było tam, gdzie ta technologia nie była dostępna lub metal był rzadki. Około 1854 roku z kawałka meteorytu z Cranbourne zrobiono podkowę dla konia. Obecnie żelazo meteorytowe jest wykorzystywane do produkcji biżuterii i noży, ale większość z nich jest wykorzystywana do celów badawczych, edukacyjnych lub kolekcjonerskich.

Zapewne niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest pewien meteoryt dla wyznawców Islamu – Hadżar. To święty kamień oprawiony w czyste srebro i wbudowany w południowo-wschodni narożnik świątyni Al-Kaba. Pochodzenie kamienia nie jest znane – z uwagi na jego znaczenie religijne nigdy nie przeprowadzano jego naukowej analizy, ale naukowcy mają pewność, że jest to właśnie meteoryt z Wabar na pustyni Ar-Rab al-Chali.

Czy słyszeliście kiedyś o mikrometeorytach? Są to malutkie drobiny pyłu kosmicznego. Zapewne trudno Wam będzie uwierzyć, ale codziennie na Ziemię spada ok. 100 ton takiego pyłu. Nie wiadomo skąd on pochodzi, z pasa asteroid, czy innych systemów solarnych, ale geologia tych drobinek bardzo różni się od ziemskich skał. Niektóre meteoryty zawierają wiele związków organicznych, co może wiele powiedzieć o początku Układu Słonecznego i być może o powstaniu życia na Ziemi. W sumie w meteorytach znaleziono wszystkie budulce życia takie jak aminokwasy, cząsteczki lipidów, które tworzą membrany komórkowe, a nawet rybozę (cukier). Być może kiedyś naukowcom uda się rozwiązać największą z tajemnic…

Ewentualny upadek meteorytu na Ziemię może wiązać się z ogromnym kataklizmem. Około 66 milionów lat temu w Ziemię z prędkością 20km na sekundę uderzyła asteroida o średnicy ok. 10 kilometrów i raz na zawsze zmieniła bieg historii naszej planety. Impakt był tak ogromny, że stworzył dziurę o głębokości 30 kilometrów. Uderzenie wywołało trzęsienie ziemi 100 razy silniejsze od najpotężniejszego odnotowanego przez człowieka trzęsienia ziemi w historii. Tsunami oraz ogromne pożary strawiły Ziemię, a opadający pył pogrzebał prawie całe życie na planecie. W 2013 roku w Czelabińsku spadł meteoryt o średnicy 20m i wywołał ogromną katastrofę. W 1908 roku w Syberię uderzył meteoryt o średnicy około 40m i powalił osiemdziesiąt milionów drzew! Na szczęście są ludzie, którzy obserwują niebo i czuwają nad naszym bezpieczeństwem. Jedną z takich instytucji jest Biuro do spraw Koordynacji Obrony Planetarnej w NASA. Wszelkie obserwacje nieba mają na celu upewnienie się, że żadna asteroida nie przetnie orbity ziemskiej, w momencie, w którym będzie się na niej znajdowała Ziemia.

Jeśli ciekawi Was tematyka meteorytów, minerałów, skamielin, czy bursztynów to koniecznie musicie odwiedzić Muzeum Ziemi Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Jest to pięknie usytuowana placówka, która gromadzi zbiory geologiczne, a także prowadząca prace badawcze.

Jeśli chcecie zapoznać się z moją biżuterią z meteorytami zajrzyjcie do galerii.

The post Meteoryty – przybysze z Kosmosu first appeared on Gosia Waniek | Biżuteria srebrna i złota, pierścionki zaręczynowe.

]]>
https://www.gosiawaniek.pl/meteoryty-przybysze-z-kosmosu/feed/ 1